Tóny, akordy, síla, výdrž a další pojmy ze světa parfémů

Parfémy představují těžce polapitelnou vonnou krásu, a tak je to někdy těžké i s jejich popisem. Ve světě parfémů se vžilo mnoho pojmů, které jeho nováčkům mohou znít cize. Proto si je zde objasníme. Mimochodem, základní slovo parfém pochází z latinského per fumum, což znamená „skrze kouř“.  Vystihuje tak tradiční způsob uvolňování vůní, například pálení určitých druhů dřev či kadidla.

Jak vznikají z parfémových tónů akordy?

Sestavování parfémového díla se dá v mnohém přirovnat k tvorbě hudební skladby. V parfumerii se proto běžně používají pojmy z hudební praxe – tón, akord, kompozice či harmonie. A pronikly zde i varhany, což je regálové pracoviště parfémáře. 

Parfémář, který je nepochybně umělcem, ve své vonné kompozici slaďuje počáteční vrchní tóny (hlavu), střední tóny (srdce) a nízké tóny (základ). Z vonných tónů hlavy, srdce a základu postupně vytváří harmonické akordy, jednoduché či komplexní, které jsou podstatou příslušného parfému. 

Tóny, akordy, síla, výdrž parfému

Příkladem parfémového tónu může být grapefruit, levandule nebo santalové dřevo. Základní či rozvíjející parfémové akordy mohou být kořenité, dřevité, fougerové, sladce balzamické, pižmové a mnohé jiné, složené ze dvou i několika stovek ingrediencí. Aby se zrodil opravdu dobrý parfém, je třeba bohatých zkušeností, nezměrné fantazie i pravidelného čichového tréninku jeho tvůrce. 

Jak se určuje síla parfému?

Parfémové dílo obvykle zahrnuje desítky vonných složek, alkohol a vodu. Jednotlivé ingredience se smísí, rozpustí v jemném lihu, k tomu se přidá voda, případně trošku barviva. Alkohol zajišťuje vstřebávání vonných složek do pokožky a pak jejich odpařování do okolního vzduchu. Procentuální podíl parfémové kompozice (vonných složek) v koncentrovaném lihu určuje sílu parfému, ale také jeho trvanlivost a cenu:

Kolínské a toaletní vody jsou určené spíše na den, parfémované vody a parfémy na večer. K létu patří vůně květinové a citrusové, k zimě těžší orientální a kořeněné. Sílu konkrétního parfému samozřejmě podmiňuje i kvalita použitých vonných složek.

Co je hlava, srdce a základ parfému?

  • Hlava parfému je vůně, která se uvolní nejdříve a voní asi čtvrt hodiny. Je lehká a svěží, například citrusová, zelená, vodní nebo vzdušná. 
  • Srdce určuje charakter příslušného parfému a vydrží vonět dvě až tři hodiny. Může to být těžší květinová, ovocná, kořenitá či bylinná vonná směs. 
  • Základ neboli tělo parfému tvoří nejvytrvalejší složky – dřevité, pižmové, pryskyřičné nebo gurmánské. Základové vůně jsou patrné několik dalších hodin, u některých parfémů třeba i 10 a více. Usazování vůně, závislé na řadě okolností, se označuje jako dry down.

Podstatná je harmonie všech tří vrstev. Při nanášení jakéhokoli parfému počítejte i s  faktory, které mohou ovlivnit přirozenou vůni vaší pokožky a naopak působení vonného doplňku na vás. Řadí se mezi ně vaše aktuální rozpoložení, míra stresu, věk, osobní chemie, způsob stravování i zrovna užívané léky. Například cibule a česnek prokazatelně narušují harmonii vonných směsí. 

Hlava, srdce a základ parfému

5 tipů pro delší výdrž parfému

  1. Dražší a koncentrovanější parfémy se většinou na pokožce a oděvu udrží déle. Také některé vonné složky jsou trvanlivější, třeba santal, cedr, pižmo či oud. 
  2. Trvanlivost parfému omezuje suchá pokožka, proto se doporučuje před nanesením vůně kůži promazat neutrálním mastným krémem či tělovým mlékem. 
  3. Parfém potřebuje ke svému rozvinutí teplo – aplikujte ho tedy na pulzní body pokožky: zápěstí, spánky, krk, výstřih, loketní či podkolenní jamky. 
  4. Zejména v létě nanášejte parfém i na oblečení a do vlasů. Několika kapkami parfému můžete obohatit i uhlazující vlasový krém. Nebo projděte obláčkem vůně nastříkané do prostoru. 
  5. Spolu s parfémovanou či toaletní vodou používejte doprovodnou kosmetiku (sprchový gel, tělové mléko…) se stejnými vonnými složkami, čímž dosáhnete účinného vrstvení vůně.

Rodiny, rodokmeny, typy či kategorie parfémů

V historii se už mnoho odborníků pokusilo parfémy seřadit podle převládajících vonných složek, avšak žádná jednotná klasifikace dosud neplatí. A zřejmě ani platit nebude, protože v moderních parfémech se vůně stále častěji prolínají – příkladem může být květinově-ovocně-gurmánská kompozice. 

Obecně se však vůně rozdělit dají, zejména na svěží a hřejivé (vždy se svými podkategoriemi). Mezi svěží náleží hlavně citrusové, květinové a aromatické vůně, mezi hřejivé zase fougere, orientální a kožené vůně. Na pomezí mezi svěžími a hřejivými jsou vůně chyprové a dřevité. 

Pro usnadnění vašeho individuálního výběru jsme popsali jednotlivé rodiny vůní, v nichž naleznete ihned dostupné aromatické, citrusové, dřevité, fougere, chyprové, kožené, květinové a orientální dámské, pánské i unisex parfémy. Většina lidí si oblíbí jednu či dvě rodiny vůní a v nich si pak snadněji vybírá nové přírůstky do své parfémové sbírky. 

Esenciální oleje versus absolue

Parfémy často obsahují esenciální oleje či absolue – přírodní vonné látky, které se však extrahují odlišným způsobem.

Esenciální oleje, éterické oleje, silice nebo esence obvykle pocházejí z procesu destilace vodní párou. Mohou být vydestilované z keřů, květů, plodů, stromů, kořenů, listů i semen rostlin. Oblíbený je například petitgrain – esenciální olej z listů hořkého pomeranče, účinný pro zlepšení nálady. Petitgrain stimuluje mysl, oživuje pěkné vzpomínky, zmírňuje mentální únavu a působí i proti depresi. Jeho vůně je živá a velmi osvěžující.

Absolue jsou natolik delikátní přírodní látky, že se získávají pomocí organického rozpouštědla, aby je nepoškodila vysoká teplota nutná k destilaci párou. Po odstranění zbytkových látek lze silici nazvat absolue, tedy absolutní. Například jasmín absolue má výrazné afrodiziakální a uklidňující účinky. 

Co jsou niche parfémy?

Niche parfémy představují určitý výklenek na parfémovém trhu. Jdou mimo hlavní proud, jsou určené pro fajnšmekry, kteří chtějí originalitu, a nebojí se ani velmi odvážných kompozic. Niche parfémy totiž obsahují takové vonné složky, jako jsou v noci sbírané lístky jasmínu, stříbrné kadidlo, absinth nebo třeba střelný prach. Od běžné nabídky na trhu je odlišuje mnoholetá tradice, nejvzácnější přírodní ingredience, přepychové flakony, někdy obohacené o drahé kameny, neobyčejné až umělecké kompozice, mimořádná trvanlivost a sofistikovaný proces výroby. Jejich produkce není prioritně komerční, ale spíše se váže na avantgardnost, kreativitu, umění a především na svéráznost. Mezi známé značky niche parfémů patří The Different Company, Acqua di Parma, Montale Paris, Maison Francis Kurkdjian, Annick Goutal a částečně i TOM FORD.

Niche parfémy
Parfémovaná voda 85 ml
534
Sleva 17 %  17 %
Parfémovaná voda 50 ml
205
Parfémovaná voda 45 ml
339
Sleva 8 %  8 %
Parfémovaná voda 100 ml tester
655
Parfémovaná voda 100 ml
719
Toaletní voda 100 ml
1 179
PREMIUM PREMIUM
Parfémovaná voda 75 ml
1 609
Toaletní voda 75 ml
377
Parfémovaná voda 100 ml
1 048
Toaletní voda 100 ml
433
Toaletní voda 75 ml
345
Toaletní voda 100 ml
1 299
Toaletní voda 150 ml
569
Sleva 9 %  9 %
Parfémovaná voda 100 ml
1 009
Parfémovaná voda 40 ml
335
Toaletní voda 100 ml
746
Parfémovaná voda 100 ml
422
Parfémovaná voda 100 ml
672
Toaletní voda 100 ml tester
1 060
Parfémovaná voda 80 ml
2 255
Parfémovaná voda 100 ml
1 369
Parfémovaná voda 75 ml
1 167
Parfémovaná voda 100 ml
1 225
Parfémovaná voda 100 ml
1 019
Toaletní voda 90 ml
1 606
Toaletní voda 125 ml
881
PREMIUM PREMIUM
Parfémovaná voda 50 ml
1 406
Toaletní voda 100 ml
2 420
Toaletní voda 125 ml
559
Parfémovaná voda 100 ml
821
Toaletní voda 75 ml
503
Toaletní voda 100 ml
1 515
Parfémovaná voda 50 ml
929
Parfémovaná voda 75 ml
997
Doprava:
Platba:
Certifikace:
Made with by PragueBest